"Tu jest kino! Kina w łódzkim zapraszają"

Strona główna

W okresie międzywojennym właściciele kin reklamowali się głównie w popularnej prasie codziennej, podczas gdy producenci i wynajmujący kopie – w prasie branżowej. „Express Wieczorny Ilustrowany”, „Dziennik Łódzki”, „Echo”, „Głos Poranny”, „Ilustrowana Republika”, „Rozwój” – we wszystkich łódzkich tytułach z tamtego okresu, niezależnie od opcji politycznej znajdziemy reklamy seansów kinowych, recenzje i relacje z premier.

Powszechną praktyką właścicieli kin było wydawanie tanich, monochromatycznych ulotek, albo stemplowanie ich przez kino. I tutaj – tak jak w prasie przeważał entuzjastyczny ton, opisujący kinowe wydarzenia jako jedyne w swoim rodzaju, wybitne, absolutnie wyjątkowe. Najbogatsze kina promowały się rozwieszając na głównych ulicach i placach miasta afisze – częściej zawierające sam tekst – rzadziej (ze względu na koszt druku) filmowe kadry i wizerunki gwiazd. Charakterystyczna typografia z pewnością wyróżniała afisze łódzkiego kina Corso.

Prawdziwą gratką dla kolekcjonerów są dziś kolorowe plakaty przedwojennych polskich wytwórni. W zbiorach Muzeum Kinematografii w Łodzi znajdują się prawdziwe „perełki” – plakaty do filmów „Trędowata” czy „Bolek i Lolek” – które możemy obejrzeć w poniższej galerii.

Wszystkie archiwalia zamieszczone w galerii pochodzą ze zbiorów Muzeum Kinematografii w Łodzi